Tävlingar

                                                                             120428

 

 

 

Första tävlingsdagen

 

Så har vi då nått fram till den första av två tävlingsdagar. Dave startade som sagt i två klasser. Bracket 1 och Street Muscle. Efter några mindre missöden och ett återinköp så lyckades han nå finalen i Street Muscle. Där rödlyktade han, tjuvstartade alltså, och missade därmed chansen att vinna redan på startlinjen. Tvåa är dock inte helt fel. Ett återinköp betyder att man under vissa förutsättningar kan få komma tillbaka in i tävlingen när man av en eller annan anledning blivit utslagen. Fråga mig inte om reglerna för detta men så är det, och det kostade honom 2o dollar.

 

Lite grann om väderläget. I natt så blåste det nästan storm här så vi var tacksamma att vi hade plockat ihop alla grejor runt trailern. Stormen bedarrade dock ganska snart när vi klivit upp på morgonen. Topptemperaturen under dagen var ca 85 Fahrenheit vilket är nästan 30 grader Celsius. Kanske inte vad man vill ha när man befinner sig på en asfaltplan som är flera kvadratkilometer stor. Det är, åtminstone för mig, alldeles på tok för varmt.

 

Nej, nu kommer jag att låta bilderna tala igen. Vi börjar med en bild på våra telningar från Svedala. Om man nu törs kalla dom för telningar, hi hi.

990s Tuff och avslappnad attityd, eller hur.

 

The Crew som dom kallas har alltid dessa skjortor så att det ska se snyggt och välordnat ut. Dessutom så är det ett sätt att göra reklam för skolan och dess inriktning.

 

Här kommer en bild på Mike Nordahl, en norskättad kille som vi träffat ett antal gånger. Han kommer alltid ensam till tävlingarna och sköter allt runt omkring sig helt på egen hand. Han är trots det en mycket framgångsrik kille, vinner gång på gång. Nu har han bytt bil sen sist jag träffade honom. Nu kör han en Nova från början av sextiotalet. Hörde just på websändningen att det var en –64a.




996s Mike kör den röda Novan. Läcker färg.

 

På en av dom första tävlingsbilderna lyckades jag fånga en wheele. Det är inte så många tiondelar som hjulen är i luften så det känns skönt att lyckas fånga dom. Dessutom så är det långt ifrån alla bilar som klarar av att stegra.



997s wheele på båda bilarna.

 

Nu har jag en sak som jag måste erkänna. Trots att jag jobbat i så pass många år inom fordonsbranschen och trots att jag under alla år inom skolan varit en av dom som jobbat för att få in tjejer i branschen, så hajar jag till ibland när jag ser tjejer i bilarna. Men visst är det kul med tjejer i en så här mansdominerad bransch. Jag kom att tänka på dessa förutfattade meningar när jag såg tjejen på bilden här nedanför.

1009s Blondin vid ratten

 

Vid en av våra fotorundor så träffade vi på en man som hade ett eget VIP-bås uppe under taket på läktaren. När han såg våra kameror frågade han om vi inte ville komma upp och knäppa lite kort från hans VIP-bås. Självklart så tackade vi ja till detta erbjudande. Mannen ifråga hade tydligen en elfirma, Palmer Electrics, av något slag. Troligen modell större med tanke på vad det kostar att ha ett sånt här bås. Vi stannade där en halvtimme kanske och spanade och knäppte lite bilder i fågelperspektiv.

1027s Härifrån får man lite bättre känsla för hur stort det egentligen är här på tävlingsområdet.

 

I bakgrunden ser man lite grann av ovalbanan där dom kör Nascar och liknande. Om man betänker att dom kör i hastigheter mellan 200 och 300 kilometer i timmen så kanske man kan föreställa sig hur stor ovalbanan är för att man inte ska kastas rätt ut i luften av centrifugalkraften.

 

Efter besöket på VIP-läktaren  gjorde vi oss en runda för att kolla in fordonsparken. Både små och stora fordon.
 



1042s Mickey Thompsons trailer.

 

För er som undrar vem Mickey Thompson var så finns en länk här nedanför. Han var i alla fall en legendarisk tävlingsförare och dessutom affärsman.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Mickey_Thompson

 

En annan sak som det finns massor av på dessa fordon är motivlackeringar. Här nedanför kommer en lackering som symboliserar bilmärket. Jag hade tänkt ha en liten quiss om vad det är för bil men blev lite rädd att jag skulle glömma att ge svaret i slutet. Därför får ni svaret under bilden.

1064s Ja, det är en Barracuda

 

Det ena efter det andra ekipaget av modell större. Undrar vad det kostar att köpa ett sånt ekipage. Ja, inte är det gratis i alla fall och sen har vi ju all utrustning i form av bilar, verktyg, golfbilar med mera. Det krävs nog en riktig storvinst på Lotto innan jag skulle kunna ha råd att ens tänka på att köpa något sådant. Och om jag vann så blev det ingen affär i alla fall.

1066s Främre delen är husbil, kolla burspråken, medan den bakre delen är garage och verkstad med mera.

 

En del av tävlingsbilarna ser ju ut i karossen som dom gjorde när dom kom från fabriken medan andra har en helt annan form, men med linjer som ska kopplas till en speciell modell.



1068s Hjulstorleken stämmer väl inte med en som satt på från fabrik och inte heller bromsfallskärmen där bak.

1069s Som sagt. En del drag av en –57a Chevrolet finns det i alla fall.

 

Dagens tävlingar är slut och solnedgången är här. Elina satt och tittade snett förbi mig och helt plötsligt så klev hon upp och tog min kamera för att föreviga solnedgången. Här kommer en av bilderna som hon knäppte.

1090s Sunset at Las Vegas Speedway.                Foto: Elina Puranen

 

Dagen har rullat på i ett ganska högt tempo. Även om man tycker att Dave kört ”bara” 10 rundor á drygt 400 meter, så tar de massor av tid att ställa inför varje och se till att allt är perfekt. Som jag nämnde i början av dagens inlägg så blev Dave tvåa i Street Muscle. Efteråt så var han väldigt noga med att påpeka att det inte var bara han som var tvåa utan att hela teamet var delaktiga.

 

Det jag ville komma fram till var att vi nu nått fram till dagens middag. En grillbuffé vid depån.



1106s Hamburgarna ligger på grillen



1107s Mysfaktorn är på topp vid lägerelden

1109s Tre trötta men välmående herrar vid lägerelden

 

Klockan var nu närmare halv tio men dagen hade ändå en aktivitet kvar, åtminstone för oss svenskar. Man kan ju inte åka till Las Vegas utan att besöka Las Vegas Boulevard, eller The Strip, som dom kallar den. Kristy stod, tack och lov, för transporten. Det är inte så lätt att hitta även om jag varit dit två gånger tidigare. Det första vi gjorde var att besöka Worlds Largest Gift Shop. Den var stor.




1119s Det ni ser här är bara en del av affären

 

En del av oss shoppade lite grann. Nån blev lite i hatten om man nu kan säga så. Det var i alla fall ingen alkohol inblandad.





1114s Många glada skratt blev det innan vi betalade och gick ut.



1116s Är det inte Yoko Ono? Nej det är ju Elina. Både mössa och glasögon är ju snarlika.



1123s Nog för att han är stor men inte är han världens största.

 

Efter shoppingen åkte vi längs Stripen för att se det mest spektakulära och för att få en liten känsla av hur det kan vara i den här staden. Klockan var nu runt halv tolv på natten och det var ändå knökfullt med folk längs gatorna.



1130s Byggnader i alla dess modeller. Kolla Volvon, den såg jag inte när jag fotade.

1140s Tinnar och torn. Det skulle vara ganska lätt att sänka lysräkningen här. Att dom sen förmodligen förbrukar mer el på att sänka temperaturen inomhus än vad vi gör för att hålla värmen är ju en annan sak.

 

Klockan var ca 12.00 på natten när vi kom tillbaka till depån och vårt natthärbärge. Det var då bara att krypa till kojs för att orka upp på morgonen.

 

Natta natta

 

Lennart


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0